2025: Trends in Credit Risk Management

Het jaar 2024 nadert zijn laatste maanden en dus is het tijd om te kijken wat 2025 zal brengen op vlak  van credit (risk) management. In deze blog wil ik even stilstaan bij de economische ontwikkelingen en de repercussies op het credit (risk) management vak. Hoe blijf je nou ook in 2025 veerkrachtig en kun je een gezonde balans tussen risico management, investeringen en commercieel handelen vinden.

2025 een korte vooruitblik:

De Nederlandse economie bevindt zich in 2024 in een fase van bescheiden groei en afnemende inflatie, zoals aangegeven door De Nederlandsche Bank (DNB) in hun recente rapport “The state of the Dutch economy”.  Wat gaat 2025 brengen?

Economisch

Met een verwachte economische groei van 1,3% (0,8% meer dan in 2024) en een gelijkblijvende inflatie van 2,8%, ziet het ernaar uit dat veel bedrijven en huishoudens zullen blijven opereren in een uitdagende financiële omgeving. Hoewel de inflatie aan het stabiliseren is, blijven hogere rentes en overal gestegen prijzen, de betalingscapaciteit van consumenten en bedrijven onder druk zetten. Daarnaast kan een strenge winter in West-Europa wederom voor een energiecrisis zorgen ondanks goed gevulde voorraden. Dit zal een direct weerslag op het verloop van 2025 hebben.

Arbeidsmarkt

Ondanks de lage groei blijft er ook in 2025 druk op de arbeidsmarkt. Wellicht niet meer zo massaal als de afgelopen jaren maar sommige sectoren blijven kampen met een tekort aan werknemers. Sectoren zoals specialistische zakelijke dienstverlening zullen ook in 2025 vraag hebben naar extra banen. Net als de zorg. Opvangen van tekorten aan werknemers is nog steeds digitalisering en automatisering. Al heb je daar ook mensen voor nodig om dit in goede banen te leiden. Al met al ziet dit er nog steeds positief uit ondanks dat de werkloosheid fractioneel zal stijgen van 3.6% naar 3.8% in 2025 en 4% in 2026.

Geopolitiek

Toch is niet alles positief: De geopolitieke spanningen zullen in 2025 eerder toenemen dan afnemen. Al lijkt de wereld hieraan toch wel enigszins gewend, getuige de recente olieprijzen die op een “normaal” niveau zijn, ondanks spanningen in Oekraïne en Midden-Oosten. Ter referentie tijdens de energiecrisis in 2022 kostte een vat olie 130$, nu zitten we op een niveau van 77$. Waardes die ook vlak voor COVID19 te vinden waren.

Effecten op debiteurenbeheer

Een bescheiden economische groei betekent dat veel bedrijven voorzichtig zullen blijven met uitgaven en investeringen. De krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor stijgende loonkosten, wat een positief effect heeft op de koopkracht van huishoudens, maar tegelijkertijd kunnen hogere prijzen in sectoren zoals vastgoed en energie deze koopkracht verminderen.

Voor credit managers betekent dit dat de financiële stabiliteit van klanten en debiteuren versplinterd kan zijn. Bedrijven die te maken hebben met hogere operationele kosten of afnemende winstmarges zullen mogelijk trager zijn in het betalen van facturen. Dit legt extra druk op debiteurenbeheerders om nauwkeurige kredietbeoordelingen te maken en huidige afspraken te herzien. Ook kan het commerciële attractiviteit verminderen door het aansturen op kortere en striktere betaaltermijnen.

Hoge rentes en financieringsproblemen

De huidige renteomgeving, die naar verwachting hoog zal blijven in 2025, maakt het voor bedrijven moeilijker en duurder om financiering te verkrijgen. Krediet wordt duurder, wat betekent dat bedrijven minder snel geneigd zijn om schulden aan te gaan voor investeringen. Dit kan leiden tot een vertraging in de betalingsstroom naar leveranciers, wat een direct gevolg heeft voor credit managers.

Credit Managers moeten hierdoor rekening houden met de verhoogde kans op liquiditeitsproblemen bij klanten. Een nauwkeurige monitoring van klantportefeuilles en het tijdig identificeren van risicovolle klanten zijn cruciale onderdelen van een gezonde financiële huishouding in deze periode van (nog steeds) economische onzekerheid.

Voor consumenten betekenen de huidige rentestanden dat hypotheken die eerst tegen gunstige tarieven afgesloten zijn, bij verlenging duurder worden. Dit zorgt voor verminderde koopkracht bij consumenten. Positief is dat lonen ook in 2025 naar verwachting met 6% zullen stijgen. Wellicht voldoende om de rente stijging te compenseren en zo toch de netto koopkracht op peil te houden. Belangrijk is ook wat de nieuwe regering op Prinsjesdag presenteert: Wat is het effect op werkkapitaal bij bedrijven en wat doet het voor de koopkracht van consumenten. Op 17 september a.s. zullen we het ervaren.

Minder inflatie, nog steeds een risico voor kredietbeheer

Hoewel de inflatie in 2025 naar verwachting zal stabiliseren op ongeveer 2,8%, is dit nog steeds een punt van zorg voor bedrijven en consumenten. De hogere kosten van levensonderhoud zullen leiden tot aanhoudende druk op huishoudens, wat kan resulteren in betalingsachterstanden bij zowel consumenten als bedrijven. Mede door de aanhoudende onzekerheid op de energiemarkt kan het zo maar zijn dat de inflatie weer kan toenemen.

Credit managers moeten daarom proactief zijn in hun aanpak van het debiteurenbeheer. Het is belangrijk om regelmatig hun portefeuille te herzien, vooral voor klanten in sectoren die kwetsbaar zijn voor de fluctuerende kosten van grondstoffen of energie. Dit stelt bedrijven in staat om hun kredietrisico’s nauwlettend in de gaten te houden en waar nodig extra waarborgen of betalingsregelingen aan te bieden.

Faillissementen

Met een verwachte economische groei van 1,3% kunnen we in 2025 toch te maken krijgen met een toename van het aantal faillissementen, vooral in sectoren die gevoelig zijn voor renteverhogingen en hoge operationele kosten.

Op moment van schrijven van deze blog neemt het aantal faillissementen al sinds medio 2023 toe. Dit is een correctie op het historisch lage niveau van COVID19 periode. De correctie zal naar waarschijnlijkheid zeker tot 2027 duren, waarbij naar schatting van experten rond de 1.700 faillissementen per kwartaal te verwachten zijn. Uiteindelijk kom je dan uit op rond de 7.000 faillissementen. Ter referentie tijdens de piek van de laatste economische crisis in 2013 waren het er ruim 12.000.

Het is dus duidelijk dat bedrijven met een zwakkere financiële positie of beperkte toegang tot financiering  meer moeite hebben om te voldoen aan hun betalingsverplichtingen. Dat betekent voor credit risk management dat een strenger beleid voor kredietverlening noodzakelijk is. Inherent hieraan is dat de commerciële propositie onder druk komt te staan. Dit kan de groei in omzet remmen.

Door gebruik te maken van geavanceerde kredietbeoordelingstools, diepe data en stukje getrainde AI kunnen credit managers potentiële wanbetalingen eerder identificeren en het risico van oninbare vorderingen minimaliseren.

Bij de consumenten is de verwachting dat ook het aantal WSNP zal stijgen. Door de nieuwe wet in 2023 ter bevordering van de doorstroming van WSNP gevallen, zullen de nieuwe trajecten echter korter zijn en de consument sneller weer schuldenvrij zijn. Dit kan voor bedrijven ook betekenen dat zij meer moeten afschrijven daar de terugbetalingsperiode minder lang is.

Conclusie:

Hoewel de Nederlandse economie lichte groei laat zien met een stabiliserende inflatie, blijven hoge rentes en de algemene hoge prijzen druk zetten op de financiële weerbaarheid van bedrijven en consumenten. De arbeidsmarkt blijft krap, vooral in sectoren zoals zakelijke dienstverlening en zorg, terwijl geopolitieke spanningen zorgen voor onzekerheid, ondanks relatief stabiele olieprijzen.

Voor credit managers betekent dit dat ze geconfronteerd worden met bedrijven die onder druk staan door hogere operationele kosten en een moeizame toegang tot financiering. Dit kan leiden tot vertraagde betalingen en verhoogde liquiditeitsproblemen, wat vraagt om strikter debiteurenbeheer en een grondige kredietbeoordeling.

Hoewel de inflatie naar verwachting stabiel blijft, blijven de kosten van levensonderhoud een belangrijke factor die credit managers in de gaten moeten houden, zeker bij kwetsbare bevolking. Het gebruik van geavanceerde kredietbeoordelingstools en proactieve strategieën blijft essentieel om financiële risico’s te beheersen en gezonde klantrelaties te behouden.

Digitalisering, automatisering en AI kunnen en zullen hierin een rol spelen.

Bronnen:

· De Nederlandsche Bank

· Prognose Arbeidsmarkt

· Faillissementen

· WSNP