Dat de Nederlandse arbeidsmarkt, de laatste maanden, krap en gespannen is, is niemand ontgaan. De oorzaak is volgens werk.nl toe te wijten aan verschillende factoren, zoals: de coronacrisis, vergrijzing, het hoge aandeel deeltijdwerk en mismatches tussen het aanbod en de vraag op de arbeidsmarkt.
Corona, vergrijzing en koploper deeltijdwerk
Door toedoen van de Coronacrisis, zijn er bijvoorbeeld veel mensen uit de horeca en detailhandel noodgedwongen ander werk gaan doen en keerden vervolgens niet meer terug bij hun huidige werkgever. Daarnaast zorgt vergrijzing voor een afname van kandidaten op de arbeidsmarkt, vooral in sectoren zoals zorg en welzijn, industrie en openbaar bestuur. Ook is Nederland Europees koploper deeltijdwerken, wat niet helpt om de druk op openstaande vacature te verminderen.
Nederland heeft het hoogste aandeel deeltijdwerk van Europa en het aantal mensen dat in deeltijd is gaan werken, groeit.
Bron: werk.nl
Er is lichte verruiming in Q3 te bespeuren.
Toch werd de arbeidsmarkt in het derde kwartaal iets minder krap, na zeven kwartalen van stijgende spanning. Reden hiervoor zijn onder ander de energiecrisis en de onzekere situatie rondom Oekraïne en Rusland. Dit heeft zich vertaald in iets meer faillissementen en minder economische bedrevenheid. Het aantal openstaande vacatures nam hierdoor af met 17 duizend, terwijl het aantal werklozen toenam met 45 duizend. Dit resulteerde in 121 vacatures per 100 werklozen. Het is echter maar een lichte daling ten opzichte van het tweede kwartaal wat nog altijd recordhouder is met 143 vacatures per 100 werklozen.
Q3: 121 vacatures per 100 werklozen
Bron: cbs.nl
Regionaal gezien was de spanning op de arbeidsmarkt in Nederland het hoogst in de provincie Utrecht met 149 vacatures per 100 werklozen in het derde kwartaal van 2022. Noord-Brabant en Zeeland volgden op afstand, terwijl Flevoland het laagst was met 93 vacatures per 100 werklozen.
De (langdurige) effecten van aanhoudende krapte
Volgens een enquête van het CBS, KVK, het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB-Nederland en VNO-NCW leidt het aanhoudend tekort aan arbeidskrachten tot meer werkdruk voor personeel, zo constateren 36% van de ondernemers. Dit tekort is voelbaar in bijna alle sectoren, met name in de horeca, handel, cultuur, sport & recreatie en vervoer & opslag. Ondernemers verwachten extra personeel aan te nemen, maar dit blijkt in de praktijk bijzonder lastig. In het tweede kwartaal verwachtte 23% van de ondernemers uitbreiding van het personeelsbestand, maar dit is uiteindelijk slechts gelukt bij 9% van hen.
Slechts 9% lukt het om personeelbestand uit te breiden
Bron: cbs.nl
Stimulans voor ‘omdenken’
De huidige situatie, maar vooral de voorspelling dat de krapte, in meer of mindere mate, nog een aantal jaren zal aanhouden, dwingt je als ondernemer tot omdenken. Ook binnen het vak van credit management zal de krapte voor spanning zorgen tijdens het innen van geld op een duurzame en kwalitatieve manier. Gelukkig zijn er een aantal bestaande oplossingen die de krapte kunnen tegenwerken en nog eens kosten kunnen besparen op lange termijn. Hieronder een uiteenzetting van de mogelijkheden.
Omarm de technologische vooruitgang
De technologische vooruitgang speelt sinds een aantal jaren een belangrijke rol bij het bedwingen van de krapte op de arbeidsmarkt. Het aanschaffen van software “dwingt” ondernemers ook om kritisch naar hun processen te kijken. Vooral het automatiseren van repetitief handwerk zal het werk interessanter maken voor debiteurenbeheerder. Een aantal technologieën die hierbij kunnen helpen zijn:
- Geautomatiseerde acceptatie van klanten: Dit is technologie die beslissingen kan nemen op basis van data en algoritmen. Dit kan helpen bij het automatiseren van beslissingen rondom acceptatiebeleid, zoals bijvoorbeeld het vaststellen van kredietlimieten of het segmenteren op risico van klanten. Nu is dit nog waak een “rule based engine”, de software dient een bepaald stramien te volgen en conform de geprogrammeerde regels een uitkomst te geven. Toch zal in de nabije toekomst AI het denkwerk deels overnemen en zelflerend zijn vanuit de data die het systeem binnenkrijgt. Niet alleen zal de software beslissingen in het begin maken, maar ook debiteuren gaandeweg monitoren. Door dit proces te koppelen aan het order management of een website is geen handwerk nodig, anders dan uitval door onvoldoende data (op zich ook al een beslissing) of twijfelgevallen.
Uit de BVCM Benchmark blijkt dat 67% van alle respondenten geen check op debiteuren doet.
- Vergeet Excel en digitaliseer duurzaam: Credit Management Software is specifiek ontwikkeld voor het beheren en opvolgen van debiteuren. De software biedt automatisering van handmatige taken, het opslaan van data en de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de debiteurenlijst. Het maakt het werk van een debiteurenbeheerder aantrekkelijker en geeft rust en focus. Wanneer een bedrijf switcht van bijvoorbeeld Excel of handmatig werken naar software kan het eerste jaar al 20% ROI behaald worden. Dit vooral door gestructureerd te werken en repetitieve taken aan de software over te laten. De beheerder heeft dus meer tijd voor uitzonderingen of relatiemanagement. Dat laatste helpt dan ook weer om cashflow te verbeteren.
Uit de BVCM Benchmark blijkt dat 1 op de 3 bedrijven geen credit management software gebruikt en dat bijna 40% de werkdruk op de credit management afdeling als hoog ervaart.
- RPA (Robotic Process Automation): Dit is software die specifiek is ontwikkeld om repetitieve taken uit te voeren die normaal gesproken door mensen worden gedaan. Hierdoor kunnen de medewerkers zich concentreren op meer complexe taken, waardoor de efficiency en nauwkeurigheid toeneemt. Prima in te zetten bij order management of andere processen waar handwerk van pas komt.
Met vergrijzing komt verlies van kennis & kunde.
Maar juist kennis, ervaring en “fingerspitzengefühl” zijn cruciaal bij de opvolging van debiteuren. Naast processen duurzaam vastleggen, het werk aantrekkelijk maken is het belangrijk de nieuwe aanwas aan mensen op te leiden. Hier zijn een aantal mogelijkheden die kunnen helpen:
- Inhuren van (ervaren) personeel: Door het inhuren van ervaren credit managers of debiteurenbeheerder, kunnen bedrijven snel beschikken over specifieke kennis en ervaring. Dit kan helpen om processen te verfijnen en efficiënter te werken. Daarnaast kunnen deze “oude rotten in het vak” prima coaching aan jonge mensen geven om zich verder te ontwikkelen.
- Trainen van (jong) talent: Bedrijven kunnen ook investeren in de ontwikkeling van jonge medewerkers op het gebied van credit management. Dit kan door het aanbieden van opleidingen of door het creëren van interne opleidingsprogramma’s. Hierdoor wordt een jong iemand vanzelf een ervaren credit manager. Het biedt ook perspectief voor groei en geeft de medewerker een gevoel van waardering.
Uit het BVCM Benchmarkonderzoek blijkt dat maar 38% van alle medewerkers regelmatig trainingen over credit management krijgen.
Uitbesteden (outsourcing) is áltijd een goede optie
Wil je focus op je core business, dan is het uitbesteden van debiteurenactiviteiten een meer dan goede optie. Hierbij kan een bedrijf kiezen voor het deels of volledig uitbesteden van debiteurenopvolging aan een externe partij. Met uitbesteden wordt de verantwoordelijkheid overgedragen aan een gespecialiseerde partner die over de nodige middelen (software), ervaring (kennis) beschikt om het proces efficiënt en effectief uit te voeren. Het uitbesteden van debiteurenactiviteiten gaat leiden tot verbetering van cruciale credit management KPI’s, vermindering van de administratieve last en verhoogde nauwkeurigheid en rapportage. En je bent in een klap verzekerd van continuïteit.
Er zijn een aantal bewezen voordelen van (hybride) uitbesteden op het gebied van debiteurenopvolging, ook wanneer het gaat om de krapte te “bevechten”:
- Flexibiliteit: Bedrijven die outsourcing aanbieden kunnen snel inspelen op veranderingen in je bedrijf en in de markt, zodat je altijd up-to-date blijft. Dus ook bij krapte kan de overflow aan facturen overnemen. Bijvoorbeeld vanaf 60 dagen tot gerechtelijke fase. Dit zogenaamde hybride uitbesteden zorgt ervoor dat de medewerkers zich kunnen concentreren op de “first action call” en bij langer uitblijven van de betalingen juist dit al vroegtijdig uit handen kunnen geven. Bij seizoenpieken is dit een bewezen manier om onverminderd aandacht te geven aan de cashflow van je bedrijf.
- Verhoogde productiviteit en toch lagere kosten: Indien het debiteurenbeheer uitbesteed wordt, zijn er geen vakantieperiodes meer die opgevangen moeten worden of afwezigheid vanwege ziekte. Bij de aanbieder is een inspanningsverplichting om de diensten 8/5 te leveren tegen vast kosten zonder vaste lasten. Ook ad hoc kosten zoals weving & selectie zijn hiermee verleden tijd.
Uit het BVCM Benchmarkonderzoek is gebleken dat bijna 40% van alle bedrijven een focus hebben op het verbeteren van marge.
- Deskundigheid: Outsourcing partners hebben een team van experts op het gebied van credit management. De medewerkers worden regelmatig getraind en doordat zij dagdagelijks met hun vak bezig zijn wordt in relatief korte tijd veel kennis opgedaan.
- Focus op groei: Er zijn maar weinig bedrijven die credit management als core business hebben. Door het gehele debiteurenbeheer uit te besteden, kunnen ondernemers focus leggen op groei en ontwikkeling van hun bedrijf, in plaats van op dagelijkse taken en administratieve processen.
Tot slot: Om te beslissen of het uitbesteden van debiteurenactiviteiten de juiste keuze is, is het belangrijk om de specifieke behoeften en doelstellingen van het bedrijf in overweging te nemen. Het is belangrijk om een partner te kiezen die een aanvulling vormt op de interne capaciteiten en die over de juiste middelen, ervaring en kennis beschikt.
Conclusie
Nederland wordt geteisterd door een krappe arbeidsmarkt door factoren zoals vergrijzing, het hoge aandeel deeltijdwerk en de coronacrisis. In Q3 is er weliswaar een lichte verruiming waargenomen, maar de arbeidsmarkt blijft gespannen, waardoor bedrijven meer werkdruk ondervinden en moeite hebben om personeel aan te nemen. Daar deze situatie nog wel even zal aanhouden is het tijd voor ondernemers om anders te gaan denken. Maar hoe?
De technologische vooruitgang speelt een cruciale rol in het oplossen van de krapte op de arbeidsmarkt en maakt werk interessanter voor debiteurenbeheerders. Technologieën zoals geautomatiseerde acceptatie van klanten, credit management software en Robotic Process Automation (RPA) kunnen helpen bij het automatiseren van repetitieve taken, geven meer focus en rust, en verbeteren de efficiency en nauwkeurigheid. Dat dit nodig is, blijkt uit onderzoek: nog geen 70% van de bedrijven doet een check op debiteuren en bijna 40% ervaart de werkdruk als hoog, dit terwijl 1 op de 3 bedrijven nog geen credit management software gebruikt.
Door de vergrijzing dreigt er verlies van kennis en kunde bij de opvolging van debiteuren. Het is daarom belangrijk om processen vast te leggen, het werk aantrekkelijk te maken en jong talent op te leiden in credit management. Dit kan door het inhuren van ervaren personeel of door te investeren in de ontwikkeling van jonge medewerkers. Uit onderzoek blijkt echter dat slechts 38% van de medewerkers regelmatig trainingen over credit management krijgt.
Outsourcing van debiteurenactiviteiten is een mogelijke oplossing voor bedrijven die willen focussen op hun kernactiviteiten en krapte op de credit management afdeling te lijf willen gaan. Het uitbesteden van debiteurenbeheer aan een gespecialiseerde partner verbetert de credit management KPI’s, vermindert de administratieve last en verhoogt de nauwkeurigheid en rapportage. Bovendien biedt het continuïteit en stelt het bedrijf in staat zich te concentreren op groei en ontwikkeling. Er zijn vele voordelen van outsourcing op het gebied van debiteurenbeheer, zoals flexibiliteit, verhoogde productiviteit en lagere kosten, deskundigheid en focus op groei. Het is belangrijk om de juiste partner te kiezen die aansluit bij de specifieke behoeften en doelstellingen van het bedrijf en die beschikt over de juiste middelen, ervaring en kennis.